„Dlaczego mam katar i boli mnie gardło?” – zajęcia w klasie 3 „B”

Dnia 10.01.2018 r. w klasie 3 „B” przeprowadzone zostały ciekawe zajęcia, dotyczące następującego zagadnienia: „Dlaczego mam katar i boli mnie gardło?”. Zima, choć w tym roku póki co bez śniegu, tak więc mało zimowa, jest porą w czasie której wiele osób popada w przeziębienia i różnorodne choroby. Jak rozpowszechniają się bakterie i wirusy? Jakie są objawy przeziębienia i jak temu zaradzić?

Na te pytania próbowali odpowiadać trzecioklasiści w toku zajęć. Na samym początku wyświetlony został film, podczas którego pani Katarzyna Tyrawa, lekarz pediatra endokrynolog dziecięcy opowiedziała dzieciom o układzie odpornościowym przedstawiając go za pomocą metafory – wewnętrznej armii mieszczącej się w każdym ludzkim organizmie.

Następnie burza mózgów pozwoliła dojść do wspólnych wniosków, że do głównych objawów przeziębienia należą przede wszystkim: gorączka, dreszcze, osłabienie organizmu, ból gardła, głowy i zatok, katar oraz kaszel. Dzieci chętnie wypowiadały się także na temat zapobiegania przeziębieniom i zwalczania ich, podając przykłady zażywania witamin, stosownego ubierania się, wygrzewania, robienia inhalacji, nacierania, jedzenia rosołu, zimnych okładów, ciepłej herbaty z malinami, miodem i cytryną, mleka z dodatkami oraz… stawiania baniek – metoda przez niektórych już zapomniana, a jednak trzecioklasiści mieli ją na uwadze.

Aby dzieci jeszcze bardziej zapamiętały to, o czym mówiła w filmiku pani doktor, uczniowie pobawili się w zabawę, podczas której przyjęli rolę wirusów oraz wewnętrznej amii organizmu walczącej z wirusami, czyli granulocytów i leukocytów. Wirusy miały „przedrzeć” się do organizmu, który chroniły poszczególne elementy układu odpornościowego. Podczas tej zabawy dzieci miały w przystępny, bardzo obrazowy sposób pokazane to, jak zachowują i rozprzestrzeniają się wirusy w ludzkim ciele. Równie ciekawą chwilą były zajęcia z użyciem mikroskopu, które poprzedzone były pogadanką oraz prezentacją multimedialną dotyczącą porcji wiedzy medycznej na temat budowy jamy ustnej i układu oddechowego, które to najczęściej atakowane są przez wirusy. Z kolei pod mikroskopem dzieci miały możliwość obejrzenia tkanki tchawicy, ludzkiego języka czy krtani.

Zajęcia dotyczące zdrowia były ciekawe i wywołały spore zainteresowanie wśród trzecioklasistów, więc z pewnością wiedza zdobyta podczas lekcji zostanie w głowach uczniów na długi czas!